Hva slags papir skal jeg velge?

 

De fleste er klar over at kamera og objektiv har mye å si for kvaliteten på et bilde. Og mange bruker mye tid på å behandle bilder for å gjøre dem best mulig. Men færre er klar over hvor mye papiret har å si for det endelige resultatet.

 Gå til bestilling av print

 

Matte papirer

Matte papirer gir ingen refleksjon og gir sylskarpe bilder. Farger og spesielt sort blir like sort uansett hvilken vinkel du ser bildet fra. Matte papirer har tradisjonlet vært mest brukt til kunsttrykk. Nye matte fotopapirer og kunstpapirer har svært gode farger, kontrast og svartnivå. Disse papirene må ikke forveksles med det de store fotokjedene ofte definerer som matt papir – som i realiteten er halvmatte papirer. Matte papirer har ulik overflate, fra “smooth”, nesten silkeaktig jevn overflate, til papirer med struktur. Matte papirer med struktur kan minne om papir brukt til akvarellmaling. Noen papirer, som Epson Cold Press-papirene har en struktur som kan gi en tilnærmet tredimensjonal effekt og kan egne seg godt til fotografier med mye detaljer, Men vær obs på at bilder med lite detaljer og store rene flater ikke alltid egner seg til denne typen papir, fordi strukturen da viser godt på disse flatene. Ser du bildet på avstand, forsvinner uansett denne strukturen.

 

Glossy og halvmatte papirer

Bestiller du print gjennom fotokjedene, får du normalt print på glossy papir i ulike kvaliteter. Et bra glossy-papir gir god fargedypde og gir en dyp sortfarge. Ulempen er at svart bare blir svart om du ser på det i rett vinkel. Setter du glossy-papiret i en fotoramme med vanlig glass, får du refleksjoner både fra selve bildet og rammen. Å se på et bilde printet på glossy papir blir som å se et motiv gjennom et vindu.

Halvmatte papirer er tradisjonelle fotopapirer som etterligner papirer brukt i mørkerom gjennom mange generasjoner. Baryta-papiret har en halvblank, tilnærmet slett overflate. Satin-papir minner om Baryta, men er et tynnere og rimeligere papir. Luster-papiret kjennetegnes ved å ha en lett perlet halvblank overflate. Har du et familiebilde eller bryllupsbilde fra en fotograf på veggen, er det stor sjanse for at det er printet på et Luster-papir.

 

Papirfarge

Flere av fineart-papirene lages i to varianter. Den ene er “bright” – helt hvit, den andre er “natural” – som har en mer naturlig og avdempet hvitfarge. Noen ville kanskje si “offwhite”. Enkelte av papirene har en så varm farge at de kan gi et slags vintage-preg på bildet. Personlig liker jeg godt disse papirene til fargebilder fordi de gir et mer naturlig uttrykk. Husk at det er svært få ting i naturen som er helt kritthvitt. Har du lyse eller “utblåste” flater i bildet, kan du rette opp mye av dette med å bruke et “natural”-papir. Husk også at de aller fleste passepartout har en avdempet hvitfarge. Det samme gjelder den hvite veggen i stua.

Gå til bestilling av print